Wanneer ik mensen help om beter met stress of heftige emoties om te gaan, stimuleer ik ze om momenten van rust te nemen in het dagelijks leven, te reflecteren en te bidden. Daar heb ik een goede reden voor. Het is niet voor niets dat dit helpt. Met dit artikel vertel ik jou graag wat helpt tegen stress en leg ik uit waarom.

Wat helpt tegen stress?

In de tijd dat ik meer leefde voor anderen en mezelf begon kwijt te raken, werd ik regelmatig zo ontzettend boos dat het voelde alsof ik machteloos was over alle situaties om me heen. Op gestreste momenten raakte ik de controle kwijt over mijn emoties. Nadat ik hulp had gezocht werd dit al veel beter, omdat ik erover kon praten. Wat ook hielp was opschrijven wat me dwars zat, soms schreef ik letterlijk alles van me af. Wanneer ik ging schrijven werd ik rustiger. Tijdens dat schrijven ontdekte ik weer wat mijn behoefte was, waarom ik zo geraakt was, waar dat vandaan kwam en hoe ik dit aan de mensen om me heen beter duidelijk kon maken op een gepaste rustige manier. Zo reflecteerde ik en hoe meer ik dit deed, hoe beter ik het kon. Later tijdens mijn opleiding Maatschappelijk Werk heb ik dit ‘reflecterend vermogen’ nog beter kunnen ontwikkelen, zodat ik ook op de momenten zelf direct bewust was van mijn emoties, gedachten en behoeften én dat van anderen. Daardoor kan ik nu altijd sneller en passender op situaties reageren. Ik kan beter de balans houden tussen ‘zorgen voor mezelf en zorgen voor de ander’. Het reflecteren was een goede manier om mijn rust terug te vinden. Zo heb ik mijn reflecterend vermogen getraind. Ja, je kunt dit trainen, omdat dit vermogen zich bevindt in een bepaald deel van je hersenen … alles wat je aandacht geeft, groeit.

 Je hersens trainen, hét medicijn tegen stress?

Het ‘reflecterend vermogen’ bevindt zich in een bepaald gebied in de hersenen, de prefrontale cortex (PFC). Dit gebied is bij mensen veel sterker ontwikkeld dan bij dieren. Als christen geloof ik dat God de mens schiep en dat Hij de mens maakte naar Zijn evenbeeld, en ik denk dat dit onder andere te maken heeft met ons sterker ontwikkelde PFC en de ‘drive’ die wij als mensen hebben om dit te willen ontwikkelen. Hersengebieden kunnen getraind worden. Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dus ‘stress-gedachten’ aandacht geven, dat is niet wat helpt tegen stress! Dit trainen en groeien gaat niet vanzelf, maar dit gebeurt wanneer wij door reflecteren dit hersengebied activeren en actief houden. Net als bij topsport, zou je bijvoorbeeld een trainingsschema kunnen aanhouden om je PFC vaker te activeren en zal het groeien. Dat trainingsschema bestaat uit dagelijks of een paar keer per week bidden, stil zijn, Bijbellezen en reflecteren.

Waarom het reflecterend vermogen ontwikkelen?

Wanneer ons reflecterend vermogen tot ontwikkeling komt, zal tegelijkertijd ook ons inlevingsvermogen ontwikkeld worden. Reflecterend vermogen, inlevingsvermogen en onze creativiteit zitten in ditzelfde hersengebied, de Prefrontale cortex. Creativiteit betekent ‘scheppend vermogen’, iets kunnen maken, oplossingen kunnen bedenken. Inlevingsvermogen is heel belangrijk, het voorkomt dat we vanuit ons egocentrische zelf gaan reageren. We hebben geen ego nodig om de balans te kunnen houden tussen zorgen voor jezelf en zorgen voor de ander. Daarvoor hebben we wel Gods liefde nodig. Gods liefde bewijst dat je van jezelf mag houden en zorgt ervoor dat je anderen kunt liefhebben.

Teveel stress/onrust/piekergedachten zorgen er echter voor dat dit hersengebied minder actief wordt. Waardoor dat komt, beschreef ik in een volgend blogartikel.

 

Ik vind het leuk als je de moeite neemt om te reageren! Laat onder dit artikel een reactie achter, of stuur me een persoonlijk bericht.

Antsje van der Gaast – personal coach en christentherapeut

Ontvang mijn blogs in je mailbox:

 

 

Share This