Aandachtig zijn

Aandacht hebben voor wat er hier en nu is. Aandachtig kijken naar een merel in het gras. Kleine kinderen doen dat ook. Om aandacht te hebben voor wat er hier en nu is: merk op wat je nu ziet, buiten in de natuur of iemand die je tegenkomt, et cetera. Dank God voor deze momenten! Leg het vast, door het op te schrijven, of een foto te maken.

Laat je hart opmerkzaam zijn!

Als je geneigd bent om veel om anderen te denken: sta dagelijks stil bij jouw behoeften, gevoelens, gedachten door dagboekje bij te houden. Zonder dat het veel tijd kost, kun je opschrijven: waarvoor ben ik dankbaar vandaag? Wanneer voelde ik onrust van binnen? Wat gebeurde er? Waardoor kwam dat?

Psychologische kennis

Wat ook goed helpt is wanneer je kennis en inzicht krijgt in hoe jouw denk- en gevoelswereld in elkaar steekt, door algemene psychologische kennis op te doen. Vanuit de Bijbels perspectief bestaat een mens niet alleen uit zijn gevoelens en gedachten, maar ook uit de Geest, dus je bestaat uit drie delen: lichaam, ziel en geest. Als christen wil je echter ook weten hoe de Geest zijn werk kan doen om jou vrede te geven. Wanneer je kennis opdoet over wat het verschil is tussen een ziel en de Geest, ontdek je hoe je Gods stem kunt verstaan en hoe het komt dat je je soms laat leiden door stress en emoties. Daarvoor zijn bijvoorbeeld boeken en video’s van Joyce Meyer helpend.

‘Verzuim uw samenkomsten niet’

Wat bij mij vooral helpt: wekelijkse samenkomsten bij een Bijbel-gebedsgroep. We lezen samen uit de Bijbel, delen in alle vertrouwen wat ons bezighoudt en we bidden met elkaar. Zo word ik iedere week er aan herinnerd hoe God aanwezig is in mijn leven en in de wereld. Daardoor ben ik me er iedere dag veel meer bewust van, wil ik God betrekken in ieder detail van iedere dag.

Ik vind het leuk als je de moeite neemt om te reageren! Laat onder dit artikel een reactie achter, of stuur me een persoonlijk bericht.

Antsje van der Gaast – personal coach en christentherapeut

Ontvang mijn blogs in je mailbox: