Rust of onrust ervaren als werkende moeder?

Onlangs vroeg ik een aantal moeders, in hoeverre ze wel eens spanning en onrust ervaren en hoe ze rust kunnen vinden in hun bestaan als (werkende) moeder. Moeder zijn is een vak apart. In een gezin met jonge kinderen, waarbij een of beide ouders werken, is de moeder meestal de gezinsmanager, die allerlei ballen tegelijkertijd omhoog moet houden. Er zijn allerlei taken te doen: facilitaire taken, organisatorische taken, logistieke taken, verzorgende taken…. Op zich is het prima te doen in een dag, wanneer je je volledig op deze taken kunt richten en alles volgens een strakke dagelijkse planning loopt. Maar je kinderen zitten elkaar wel eens in de haren, of maken veel herrie… Dat kan zorgen voor irritatie en onrust. Wat ook kan gebeuren is dat er onverwachte dingen zijn waardoor je je plannen moet omgooien, dat vergt flexibiliteit.

Gelukkig zijn er ook legio moeders die weinig last hebben van onrust en spanning, ondanks dat de kinderen elkaar regelmatig in de haren zitten, ondanks dat ze steeds herrie maken, ondanks dat er van alles gebeurt waardoor je plannen moeten wijzigen. Ik zie gelukkig meestal moeders op het schoolplein die altijd stralen, lijken te genieten en alle tijd en aandacht hebben voor de kinderen.

Wat maakt dat de een sneller gestrest raakt en de ander niet?

Het verschil lijkt hem vooral te zitten in een keuze die je maakt:

  • Wil je altijd alle touwtjes strak houden en alles volgens een strakke dagelijkse planning laten verlopen?
  • Of besef je dat dit niet gaat lukken en laat je het los?

Ik denk dat deze keuze iedere dag opnieuw moet worden afgewogen. Volgens mij kun je niet altijd alles strak willen houden, maar ook niet altijd alles op z’n beloop laten. Het gaat om een balans tussen deze beide opties.

Voor mij is het zo dat ik voor de dag de taken in tweeën deel: een aantal taken die vandaag moeten gebeuren en een aantal taken die mooi meegenomen zijn, maar niet per sé vandaag moeten.

Last van voortdurende stress en spanning?

Het is allemaal te doen, zolang er geen diepere onderliggende problemen mee spelen. Wanneer je echter vast zit in de onrust van binnen, wanneer het gevoel van stress er altijd lijkt te zijn, is het nodig om actie te ondernemen en op zoek te gaan naar de onderliggende oorzaak. Bij spanning wordt het hormoon cortisol aangemaakt in je lichaam. Cortisol zorgt er voor dat je in actie komt, maar daarna moet je lichaam wel  weer in een ontspannende modus komen. Te veel en te lang in spanning zitten, zorgt ervoor dat je lichaam niet meer kan ontspannen. Te veel stress kan zorgen voor lichamelijke klachten, vermoeidheid, slapeloosheid, spierpijn, hoofdpijn, buikpijn, et cetera. Wanneer dit te lang aanhoudt, kun je depressief of burnout raken.

Een moeder die in deze negatieve spiraal terecht gekomen is, kan niet zo liefdevol reageren op haar kinderen, als een moeder die lekker in haar vel zit. Het is belangrijk om goed voor jezelf te zorgen, dit is niet alleen belangrijk voor jezelf maar ook voor je gezin.

Ik houd me als persoonlijke coach onder meer bezig met ontdekken waar jouw onrust vandaan komt. Eigenlijk heeft het altijd te maken met een verwachting, een verlangen diep van binnen. De werkelijkheid komt echter niet overeen met dat ideaalbeeld. De omstandigheden kun je meestal niet veranderen. Toch zijn er voldoende manieren om goed om te kunnen gaan met stress en onrust.

In mijn workshopserie ‘dagelijks Gods rust ervaren, omgaan met stress, geef ik praktische tips die je makkelijk kunt toepassen in je dagelijks leven. Het is erg leuk om deze workshops te geven voor groepjes mensen. Zo wordt ik bijvoorbeeld uitgenodigd bij gespreksgroepen of Bijbelkringen, en kom ik drie avonden verzorgen waarbij je geïnspireerd wordt en op een spoor gezet wordt om je goed bewust te worden van jezelf, hoe ga je om met stress, wie ben je en wie is God voor jou?

Ben je benieuwd naar deze workshop en wat ik voor je kan betekenen? Bel me op telefoonnummer: 06-123 17 167. Of klik op deze link voor meer informatie over de workshops.

Ik vind het leuk als je de moeite neemt om te reageren! Laat onder dit artikel een reactie achter, of stuur me een persoonlijk bericht.

Antsje van der Gaast – personal coach en christentherapeut

 

Ontvang mijn blogs in je mailbox:

.

.

 

Laat je reactie achter: